رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت:
مدیریت دانش، ضرورت انکارناپذیر تحول در نظام سلامت است
رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، با تأکید بر نقش بیبدیل مدیریت دانش در ارتقاء نظام سلامت، خواستار بهرهبرداری بهینه از دادههای پزشکی، ساماندهی تجربیات و بازنگری در ساختارهای اداری شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر احمد جوانمرد با اشاره به جایگاه منابع انسانی در تحول اداری، عنوان کرد: ساختارهای سازمانی و تعریف پستهای شغلی بخش مهمی از فرایند تحول هستند. در بخش کلان مجلس کار ریلگذاری را انجام میدهد و دولت اجرا میکند اما تفاوت نگاه ما با ساختارهایی مانند مجلس این است که تحول اداری را از منظری دادهمحور و دانشبنیان پیگیری میکنیم.
وی با اشاره به اهمیت مدیریت دانش تاکید کرد: مدیریت دانش به معنای شناسایی، انتشار و بهکارگیری مؤثر دانش افراد یا سازمان است. در نظام سلامت، این مقوله اهمیتی دوچندان دارد؛ زیرا دادههای انباشته و اطلاعات پزشکی گستردهای در اختیار ماست که بدون مدیریت صحیح، بلااستفاده باقی میمانند.
جوانمرد با اشاره به حجم عظیم اطلاعات در نظام سلامت افزود: برآورد میشود ماهانه بیش از ۳۶ هزار صفحه داده پزشکی در کشور تولید شود که این میزان هفت برابر میانگین جهانی است. اگر نتوانیم این دادهها را ساماندهی کنیم به جای بهرهبرداری مؤثر، تنها به ثبت تجربیات بدون خروجی مفید بسنده کردهایم.
رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، به نبود انسجام در تدوین راهنماهای درمانی در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: نبود وحدت نظر در تدوین راهنمای بالینی درمان کرونا تجربه تلخی بود. ما نتوانستیم با استفاده از دانش موجود، به درمانهای مؤثر و هماهنگ دست پیدا کنیم.
وی با نقد عملکرد گذشته تصریح کرد: در برخی مقاطع، توصیههای درمانی غیرعلمی حتی از سوی عالیترین مقامات اجرایی کشور مطرح شد و این امر ضرورت ساماندهی دانش حوزه سلامت را دوچندان کرد.
جوانمرد با تأکید بر اینکه مدیریت دانش باید به تصمیمسازیهای کاربردی منجر شود، افزود: تدوین نظامنامههای بالینی و ابلاغ رسمی آنها گامهای اولیه در این مسیر بوده است، اما باید دانش را به تصمیمهای عملی و اثربخش تبدیل کنیم تا شاهد بهبود کیفیت خدمات سلامت و افزایش رضایت بیماران باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون مدیریت دانش، توسعه و تحول اداری در نظام سلامت محقق نخواهد شد. ما باید دانش را از سطح ثبت تجربیات به سطح تصمیمسازی و سیاستگذاری مؤثر ارتقاء دهیم.
نظر دهید